מראיינת: קתרין ביץ’, קנדה
קתרין
במהלך החודשים האחרונים אני עוסקת בכתיבת מאמרים על לידה טבעית, עשבים בשימוש בהריונות, טכניקות לא פולשניות להקלת הריון ולידה כגון מסג’ים, רפלקסולוגיה ואקופנקטורה, ושימוש בתנוחות שונות במהלך הלידה לשם הקלה על כאבים.
אני תמיד נגועה בספקות כאשר אני קוראת משפטים כגון “רפלקסולוגיה לנשים הרות היא תמיד בטוחה”. כשאני נתקלת במשפטים שכאלו אני חוקרת את הנושא לעומק על מנת לוודא את נכונות התוכן המוצהר. גם כשהדברים אמורים במסג’ים, או ברפלקסולוגיה, אני ממליצה לאנשים להוועץ עם הרופא שלהם, עם מיילדת או אם מומחה מקצועי מנוסה בתחום.
נתקלתי באתר של שמוליק במהלך חיפוש אחר אזהרות מסוג זה. עדיין לא מצאתי כל מקור אחר של מידע שמפרט אזהרות שכאלו פרט לאתר של שמוליק (כך לפחות עד לשעת כתיבת הדברים).
שמוליק (הקדמה לשאלות)
את השם והמושג “אקולוגיה אנושית” רכשתי וקיבלתי משלושה אנשים שחברו יחד והקימו את המכון בשנת 1985. ביניהם היה המורה שלי לרפלקסולוגיה, זכריה קהלני. כאשר הסכמתי להיכנס ולקבל את האחריות על לימודי הרפלקסולוגיה במכון התחברתי לשם “אקולוגיה אנושית” וגם האמנתי שבשם יש בסיס לאמונתי. וזו אמנם הדרך שבה אני פועל ואפעל.
השם “אקולוגיה אנושית” מרמז על אקולוגיה פנים-גוף-נפשית והתנהלות האינדיווידום הגופני במרחב החיצוני. על פי אמונתי המרחב החיצוני בו אנו שרויים הוא בבואה לאקולוגיה הפנים-גוף-נפשית, משמע, אנו תופסים את המרחב החיצוני על פי מצב המרחב הפנימי שלנו ומשפיעים על צורת ההתבוננות בו מתוכנו. בו בזמן אנו מאפשרים למרחב החיצוני להשפיע על הפנימיות שלנו.
על פי גישה זו עלינו להשכיל ולהציב את עצמנו בנקודות תצפית רבות ושונות על מנת להתבונן משם, כל פעם מחדש, במכלול האישי כדי לראותו מזוויות ראיה אחרות. כך השלם נתפס ומובן כל פעם אחרת.
שאלה
אם אני מבינה נכון נראה כי מושג האקולוגיה האנושית בו אתה עושה שימוש דומה לאמונה האינדיאנית שכולנו מהווים חלק סינרגטי משלם הגדול מסכום חלקיו; שכל היבטיו אינם ניתנים להפרדה: גוף, שכל, נפש, משפחה, קהילה, סביבה, וכן הלאה. האם זוהי אכן הדרך שבה אתה משתמש במושג?
תשובה
מבחינה סינרגטית כל דבר שאנחנו עושים ויש בו צרוף מייצר דבר מה חדש הגדול מסכום מרכיביו. כמו:
שני צלילים המופקים בו זמנית מייצרים אקורד מוזיקלי
שתי אותיות מייצרות מילה
שני מספרים מייצרים סכום הגדול מהשניים
שני צבעים המעורבבים יחד מייצרים צבע חדש
צרוף של גירויים רפלקסולגיים מייצרים תהודת אקורד טיפולי ועוד.
“חוק הצירופים” מבטא את צורת המחשבה האנושית הטבעית. אלא שיישומו, לא רק שדורש מחשבה קואורדינטיבית, אלא גם יכולת עשייה קואורדינטיבית.
שאלה
הרקע שלך בתנועה ובמחול הביא אותך במגע עם קואורדינציה וקשב פיזיים וגם עם קואורדינציה וקשב מנטליים. האם תוכל לספר לי כיצד אלו, יחד עם “אקולוגיה אנושית”, התפתחו למושג של רפלקסולוגיה קואורדינטיבית?
תשובה
שנים רבות הייתי עסוק בנושא של “כתב תנועה”, כתב שבעזרתו ניתן לנתח תנועת גוף, לתעד תנועה קיימת או לחבר ריקודים. זאת הייתה צורת הריקוד בה עסקתי במשך 25 שנה. באמצעות כתב זה ניתחתי, תיעדתי ולימדתי באוניברסיטת תל אביב תנועה של בעלי חיים. כדי לבצע ריקודים שנכתבו בכתב זה ע”י מורתי, פרופ’ נועה אשכול, שהמציאה את הכתב, נדרשה רמה קואורדינטיבית גבוהה ביותר.
העקרונות היו תנועה סימולטנית, משמע, שובלים הנוצרים בחלל באמצעות תנועות הגוף. שובלים אלה הם מסתוריים ובלתי מוגדרים. המשמעות היא לדעת לבצע בדיוק מה שאיננו מבינים. בדרך כלל רקדנים וכוריאוגרפים רוקדים רגשות, מבטאים את הרגשות שלהם או של הכוריאוגרף. בשבילי לבוא לעולם הרגשות בצורה נקייה שאין בה דעה קדומה ורגשות מכוונים, אילה פעולות טהורות המסמלות “אקולוגיה אנושית” טהורה.
המשמעות היא שהתנועות מייצרות מסת רגשות חדשה ובלתי ידועה. כאשר החלטתי לעסוק ברפלקסולוגיה בשנת 1980 היה לי ברור שאני מביא את המטען שלי. “רפלקסולוגיה קואורדינטיבית” התפתחה איתי ועל ידי ברוח הריקוד בו עסקתי. מבחינה סינרגטית, פעולה בו זמנית – סימולטנית בנקודות השתקפות בכפות הרגליים מייצרת “תהודת אקורד”. כפי שידעתי לבצע בריקוד, בדיוק, דבר שאינני מבין אותו, כך גם הרפלקסולוגיה, שאיננה מובנת, מביאה אותנו לבצע בדיוק דבר שאיננו מוגדר בעולם המדעי ונשגב מבינתנו.
שאלה
במאמר שלך על רפלקסולוגיה במהלך מחזור ובמהלך הריון, ציינת שעל פי רוב אנחנו מונעים את פעילותם של תהליכי ריפוי עצמיים מכיוון שאיננו מצליחים להשתחרר מבעיות שטורדות אותנו זמן רב. האם תוכל לתת דוגמה ל”השארות בבעיה” שכזו, והאם תוכל להסביר מדוע זמן ההיריון הוא זמן שבו אישה יכולה להתגבר על מכשלה זו?
תשובה
“מניעת” תהליכי ריפוי טבעי משמעותו תקיעות האדם עם בעיותיו ומחלותיו, משמע, המחלה והאדם חד הם. במצבים מסוימים קיים קושי של הגוף להשתחרר מבעיותיו. מחלות כרוניות הן דוגמה מובהקת לתופעות שיעבוד הגוף למחלותיו. דוגמה נוספת הקושי בהפסקת עישון. מאחר ובתקופת המחזור קיימת דינמיקה של ניקוז פסולת מתוך הגוף ומאחר ובמהלך תקופת הריון השינויים הפיזיולוגים והנפשיים הם אינטנסיביים, תקופות אלו הן כעין הזדמנות לעזור לגוף להשתחרר מהמוכר והידוע שלו, מחלותיו הכרוניות. מובן שהרפלקסולוג צריך לדעת מהו הריון ובאיזו תקופה נמצאת האישה. בנוסף הוא צריך להבין את משמעותן של טכניקות הטיפול שיוציאו הלכה למעשה את כוונותיו.
שאלה
האם ההיטהרות שמתאפשרת בזמן הריון, על ידי שימוש ברפלקסולוגיה, מתייחסת רק לנושאים שקשורים בהריון, או שהיא יכולה להשפיע גם על דברים נוספים?
תשובה
אין כל ספק שהטיפול בזמן מחזור הווסת וההיריון, באשר להיטהרות הגוף, מיועד במיוחד ונותן חלק מתשובה לבעיות ומחלות כרוניות רבות כמו עצירות, אסטמה, היפר או היפו של בלוטת התריס. למעשה ניתן לעזור לנשים בכל קשת הבעיות הכרוניות. יש כמובן לדעת את מהות המחלות הכרוניות ויש צורך לדעת לטפל כך שלא יפגע מהלך ההיריון.
שאלה
האם תוכל לתת דוגמה להבדלים בדרך שבה תשתמש ברפלקסולוגיה על מנת לטפל בכאב באזור הגב התחתון אצל אישה שאיננה הרה לעומת הדרך שבה תטפל בבעיה דומה אצל אישה הרה? כיצד משתנה הטיפול בהתאם לשלישי ההיריון השונים?
תשובה
עמוד השדרה, כגזע עץ, קשור אל האיברים הפריפריים הקשורים אל חוט השדרה באמצעות מערכת העצבים הפריפריים. המשמעות היא שיש בעיקר שני סוגים של כאבי גב:
א. כאבי גב הנובעים ישירות ממצב חוליות עמוד השדרה המקרינים אל האיברים הפריפריים.
ב. כאבי גב הנובעים ממצב האיברים הפריפריים המקרינים אל סגמנט החוליות שאליו הם מחוברים עצבית.
טיפול בכאבי גב תחתון באישה רגילה
מאחר ועמוד השדרה קשור לאיברים הפריפריים, הטיפול יתבצע סימולטנית כאשר יד אחת תטפל באזור השתקפות החוליות המשגרות מצוקה ויד שניה על אזור השתקפות האיברים הפריפריים הנבחרים. בטיפול ישולבו טכניקות מניפולטיביות בשלד מפרק הקרסול.
הערה – הטיפול המניפולטיבי בשלד מפרק הקרסול בפרט ובשלד כפות הרגליים בכלל הוא הטיפול “העמוק” ביותר. הגירויים הנשלחים אל הגוף נובעים מהנעת כפות הרגליים תוך הנעת עצמות כף הרגל על אצבעות כף ידו של המטפל. השימוש בטיפול המניפולטיבי בשלד כפות הרגליים אינו מומלץ בתקופת ההריון.
טיפול בכאבי גב תחתון באישה בהריון
להריון עצמו יש השפעה על כאבי הגב התחתון. במצב הריון נוצר לחץ על איברים פריפריים. לחץ זה משתנה במהלך הטרימסטרים הראשון, השני והשלישי.
נקודות השתקפות אטרקטיביות ונפוצות הן: שלפוחית השתן, שרירי החלציים, סיגמואיד ומסתם המעי הדק. נקודות אלה מבטאות מצוקה בזמן היריון בבטן התחתונה. הפעולה תהיה סימולטנית על אזור השתקפות הגב התחתון ועל אחת מהנקודות, חלקן או כולן. לגבי נשים בהריון אני מעביר לתלמידי בעזרת אנשי רפואה קונבנציונאלית קורס בשם “אמבריולוגיה”. בקורס זה לומדים התלמידים מה מתרחש בזמן הריון, שבוע בשבוע, מה תהליכי שינוי גופה של האישה ומה הן צורות הטיפול הרפלקסולוגי המלווה נשים לכל אורך ההריון. בקורס זה מתגלים כל אותם הקשרים שמדובר בהם ברפואה הטבעית והרפואה הסינית.
“הסכנה” הקיימת שמע נטפל במצב שאיננו מודעים לתהליכים ולהתפתחויות. לכן ידע גורם לביטחון בעשייה. לא נרחיב כאן את הנושא של הקורס שהוא בגדר מדע בדיוני.
שאלה
ד”ר רוברט סנט ג’והן (Robert St. John) פיתח שיטה אותה הוא מכנה הטכניקה המטאמורפית; האם שמעת על שיטה זו, ואם כן, האם אתה מזהה נקודות דמיון בינה ובין הרפלקסולוגיה הקואורדינטיבית?
תשובה
בקשר לטכניקה המטאמורפית, כפי שהבנתי אין אני עובד בגישה זו. גישת הטיפול שלי קרובה יותר לאינטרפרטציה מוזיקלית, משמע, חשוב האיפה ללחוץ והאיך: ריתמוס, כיוונים, עוצמות לחץ וצירופים אשר ביחד מייצרים רגישות, התרגשות והקשבה “מוזיקלית” של גוף המטופל. אין אני מוצא לנכון “להחזיר” את המטופל לשלב היותו עובר. אני מתרכז בזמן ההווה, זמן הקשור לעבר ולעתיד. ברפלקסולוגיה הקואורדינטיבית יש מגוון רחב של טכניקות ובתוכן גם טכניקה רכה של ליטוף, המזכירה מטאמורפיק, אך אין זו שיטה אלא טכניקת טיפול, אחת מני רבות.